Monday, February 5, 2007

Olinda om sann kärlek (swedish)


Jag har alltid varit en romantiker av det gamla gardet.
I dagens samhälle så känns romantik långt borta, det är
nästan som om det moderna samhället har vänt den lite
naiva och att “man uppvaktar kvinna romantiken ”på
hyllan.

Jag blir illa till mods när jag märker att fler tjejer och
killar bryr sig mer om känslolösa sexuella förbindelser
än jakten på evig kärlek.

Kanske var det så att alla 70-talister och 80-talister
kom från så förstörda hem med plastpappor och
halvsyskon som de till slut inte kunde lära sig namnen
på, att de gav upp på kärleken och då framförallt
evig kärlek kanske skall tilläggas. Jag brukar få höra
av människor som jag träffar att jag har en naiv syn
på förhållanden och evig kärlek som de flesta jag
träffat verkar anse att det är något förgånget och
tillhör 40-talisterna mer än någon annan modern
generation.

Men jag vägrar tro på one nightstands och på pang
på rödbetan raggningen så kör vi, jag vill känna
att det var menat att just han och jag skulle
träffas det stod liksom skrivet i stjärnorna och
hela min själ vibrerar när han nuddar vid mig
och jag kan inte tänka mig en dag utan att han
finns vid min sida.

Känslor fyllda med skratt och tårar får mig att
känna mig levande och tillfreds med livet och
jag får kraft till att fortsätta min resa genom livet.
Denna resa måste alla göra och det är ju alltid
lättare med en underbar kille eller tjej vid sidan ,
speciellt när det är motstånd och kämpigt då är
det bra att vara två. Ibland vill jag bara sitta
tyst och njuta av livet och allt jag är med om
och då kan jag gå in och ge min kille an puss
bara för att jag är glad att han finns. Kärlek är
universalt och det är något som de flesta
människor upplever en eller till och med två
gånger i livet och vissa fall ännu fler gånger
men det yttrar sig känslomässigt alltid på
samma sätt.

Man blir varm i hela kroppen när någon bara
nämner ens älsklings namn och allt känns så
mycket lättare och roligare även det som i
vanliga fall är döds trist känns lätt och oväsentligt.
Kärlek är underbart …det finns så många olika
typer av kärlek man kan känna , vänskaplig
kärlek till en god vän, eller kärlek till ditt barn
eller familj, även kärlek till ett djur som en
hund eller katt eller vad man nu har som
husdjur.

Kärlek är bara underbar när den besvaras
men kan lika fort förändras till något hemskt
och sorgligt och ångest framkallande om
kärleken inte är besvarad eller tar slut.
Något underbart blir fruktansvärt oförklarligt
energikrävande och en emotionell belastning
och leder i vissa fall till vansinne och i andra
fall till mer fatala event som självmord och
triangel draman. Positivt blir negativt och ont
blir gott precis som allting annat i livet.
Man skall vara rädd om sin kärlek för hjärtan
växer inte på träd och man skall tillåta sig
att våga känna efter och ibland måste man
öppna upp sig om man vill att andra skall
vara lika öppna tillbaka.

Jag valde att vara stängd eftersom jag blivit
sårad men jag hade turen att träffa någon
som fick mig att öppna upp mig och våga släppa
taget. Jag hatade det i början för jag kände
att jag inte hade kontroll och att jag inte kunde
styra över vad jag kände men insåg efter ett
tag att jag byggt mig ett emotionellt fängelse
och att jag skapat regler som jag själv inte riktigt
kunde följa. Idag är jag en ex fånge som vet att
jag måste vara öppen för mina känslor och
lyhörd för min älsklings om jag inte vill hamna
i det där emotionella fängelset igen.

Kärlek gör livet värt att leva och utan kärlek så
vittrar vi sakta sönder för att aldrig återuppstå.

No comments: